Aantekeningen bij de Bijbel
Vragen, overdenkingen en achtergronden over de Bijbel,
welke resulteren in allerlei aantekeningen.
SV | En als zij Hem overdekt hadden, sloegen zij Hem op het aangezicht, en vraagden Hem, zeggende: Profeteer, wie het is, die U geslagen heeft? |
Steph | και περικαλυψαντες αυτον ετυπτον αυτου το προσωπον και επηρωτων αυτον λεγοντες προφητευσον τις εστιν ο παισας σε
|
Trans. | kai perikalypsantes auton etypton autou to prosōpon kai epērōtōn auton legontes prophēteuson tis estin o paisas se |
Algemeen
Zie ook: Aangezicht, Gelaat
Mattheus 26:67, Markus 14:65
Jezus’ ogen
- Wat een verschil tussen Judas en Petrus. Judas kreeg dezelfde blik als Petrus. Een blik vol Passie, Pijn en Power. De mannen vielen er van achterover, zo'n kracht had deze blik. Judas verblikt of verbloost echter niet. Hij ontwijkt de blik van Jezus. Daarom spreekt Jezus hem ook aan! Verraad je Mij met een kus? Voor Petrus was aankijken genoeg.
Zo is het nog steeds. Alleen híj krijgt geen genade van Jezus, dan die zichzelf buiten die genade houdt. Dat ligt niet aan Jezus' blik, maar aan ons ontwijken van die blik van Jezus. Daarom is het ook zo treffend wat in het huis van hogepriester gebeurt. Als Petrus naar buiten gaat, dan breekt binnen de hel los. Als Petrus weg is, is Jezus echt alleen. Eenzaamheid, dat is de absolute hel. Nu wordt Hij bespot en geslagen.
Ja, ze bedekken Zijn gezicht. Zo hoeven ze Hem niet in de ogen te kijken. Ze slaan Jezus. Profeteer! Wie is het? Bespottelijk is dat. Om te profeteren hoef je je ogen niet te sluiten. Dat doe je met de ogen van je hart, door de Geest die in je woont. Het is net als met geloof. Het is eerst geloven, dan zien (Lukas 18:42). En niet andersom: eerst zien, dan geloven (Johannes 20:29).
En jij? Wie geloof jij? Waar kies jij voor? Kijk eens in de ogen van de Middelaar. Hij heeft een oogje op jou. Ogen vol passie, pijn en power. (Anco van Moolenbroek)
Aantekeningen
En als zij Hem overdekt hadden, sloegen zij Hem op het aangezicht, en vraagden Hem, zeggende: Profeteer, wie het is, die U geslagen heeft?
- Het vonnis is uitgesproken, echter er moet nog een tweede zitting komen bij dageraad. Om de tijd te doden, gaan ze, voordat de tweede zitting begint, Christus bespotten. In plaats dat het Sanhedrin de beklaagde beschermt, doen ze zelf aktief mee. Niet voor niets dat dr. Bob Smalhout, als Jood zijnde, dit als een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het Sanhedrin beschouwd.
De bespotting begon met spuwen (Mat 26:67; Mark 14:65; Luk 22:64), toen bleek dat de verdachte zich niet kon verweren, deed men een doek over Zijn hoofd en begonnen Hem in het gezicht te slaan. Terwijl anderen Christus met hun vuisten te lijf gingen. De grappenmakers onder hen riepen "Vertel profeet, wie heeft U geslagen?", hierdoor aangemoedigd begonnen ook de anderen Christus te beledigen op de meest grove manier (Luk 22:65). Maar, en op deze manier een profetie vervullend, "Hij deed Zijn mond niet open" (Jes 53:7).
In onderstaan oud lied, wordt op treffende manier de reden van deze bespotting weergegeven:
Gij, o Jezus hebt gedragen
Lasteringen, spot en hoon,
Zijt gebonden en geslagen,
Gij, des Vaders eigen Zoon,
Om van schuld en eeuwig lijden
Mij verloor'ne te bevrijden.
Uit mijns harten diepen grond, o Heer,
Zij U daarvoor dank en eer.
Vertaalnotities
Zie hier voor een verklaring van de gebruikte coderingen.
Zie hier over het gebruik van de interlineair.
περικαλυψαντες
overdekt hadden
προσωπον
op het aangezicht
|
En als zij Hem overdekt hadden, sloegen zij Hem op het aangezicht, en vraagden Hem, zeggende: Profeteer, wie het is, die U geslagen heeft?
- "sloegen zij Hem op het aangezicht" komt niet voor in Alexandrijnse handschriften (derhalve ook niet in de NBG51, NBV, WV96).
____
- Komt niet voor in minuscule 32, ε 296 (C.R. Gregory, Textkritik des Neuen Testamentes, p. 136): Mat. 24:15-30, Luk. 22:35-Joh. 4:20.
- Komt niet voor in minuscule 33, δ 48, Codex Colbertinus 2844 (C.R. Gregory, Textkritik des Neuen Testamentes, p. 136): Mark. 9:31-11:11; 13:11-14:60; Luk. 21:38-23:26.
- Komt niet voor in minuscule 40, A155 (C.R. Gregory, Textkritik des Neuen Testamentes, p. 138): Luk. 21:21-23:32; Joh. 20:25-21:25.
Koop nu
Commentaar
Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!